Translate

zondag 17 maart 2013

Happy St Paddy's!


Vandaag is het feest! Het is 17 maart en dat betekent dat het Lá Fhéile Pádraig, oftewel St Patrick's Day is. St Patricks Day is de nationale feestdag van Ierland, het land waar ik van oorsprong vandaan kom. Op deze dag herdenken de Ieren de beschermheilige van het land: Sint-Patricius. Overal in Ierland, maar ook wereldwijd in plaatsen waar veel Ieren naartoe geëmigreerd zijn, zoals de Verenigde Staten en Australië, wordt deze dag uitbundig gevierd met openluchtconcerten, kermissen, parades, grote optochten en vuurwerk. Zie het qua festiviteiten maar een beetje als de viering van onze Koninginnedag alleen is groen de kleur die met deze feestdag wordt geassocieerd.

St Patricius leefde in de 5e eeuw na Christus. Een populaire legende over hem vertelt hoe hij de slangen uit Ierland verdreef (vandaar dat er geen slangen zijn op het eiland) en hoe hij een "shamrock", een klaverblad, gebruikte als symbool voor de goddelijke Drie-eenheid van het katholieke geloof. Hij wordt ook voornamelijk afgebeeld met de shamrock in zijn hand, en het klaverblad is ook een embleem voor Ierland (alhoewel de harp het officiële symbool is).

Ik? Ik vier St Paddy's op mijn eigen manier. Heb van Aimée een fijne nieuwe kopvleeskluif gekregen waar ik lekker op heb liggen te knabbelen; heb genoten van mijn zondagse borstel- en kambeurt en lig nu heerlijk op Dennis' schoot uit te buiken van mijn avondmaaltijd.

Nog een fijne zondagavond!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten